Jumat, 25 Mei 2012

Email

Diposting oleh Unknown di 02.10

A.      Email

Email singkatan dari elektronik mail yg artinya surat elektronik. Email dikirim bukan melalui kantor pos atau jasa pengiriman tetapi melalui jaringan internet dan semuanya slalu berhubungan langsung dengan internet. Melalui email kita dapat mengirim surat elektronik baik berupa teks maupun gabungan dengan gambar, yang dikirimkan dari satu alamat email ke alamat lain di jaringan internet. Apabila kita mengirim surat melalui email kita dapat memperoleh beberapa keuntungan.

Antara lain, dengan menggunakan email surat (informasi) yang kita kirim ke alamat email lain akan secara langsung diterima, selain itu biaya yang kita keluarkan cukup murah bahkan bisa di bilang geratis.

Sebuah alamat email biasanya memiliki format semacam username@host.domain. Saat ini ISP yang menyediakan layanan pembuatan email secara gratis adalah gmail.com, yahoo.com, plasa.com dll. Sebagai contoh kita membuat email melalui yahoo.com.

Langkah-lagkahnya sebagai berikut :

1.      Kita buka program mozilla

2.       Kita membuka default yahoo.com

3.      Untuk membuat email baru secara gratis kita klik "Sign Up"

4.       Setelah muncul formulir pendaftaran email, kita isi formulir tersebut secara lengkap

5.      Jangan lupa kita harus menuliskan yahoo id dan password untuk pengamanan email kita

6.      Selain itu kita harus menuliskan verifikasi email

7.      Beri tanda centang pada pernyataan " I Agree”

8.      Klik "Submit"

9.      Tunggu beberapa saat kita akan mendapat pesan selamat datang dari yahoo.com

Dalam mengirim email kita dapat melampirkan file-file yang kita butuhkan. Dengan cara :

1.      Buka email kita

2.      Klik compose atau tulis

3.      Sebelumnya kita tulis subject dan untuk siapa email itu akan dikirim. Dalam tampilan compose terdapat "CC" yang berarti alamat tambahan

4.      Klik attachment file bila kita ingin melampirkan file

5.       Setelah muncul tampilan attachment file, kita pilih file mana yang akan kita lampirkan

6.      Klik attach file

7.      Klik continue message

8.      Klik Send.

B.       Kegunaan Email
Dalam masyarakat
a.       Flaming
Ramai pemerhati mengeluh meningkatnya amalan flaming dalam komunikasi bertulis. Flaming berlaku apabila seseorang menghantar mesej yang bernada marah dan/atau antagonis. Flaming dianggap makin menjadi-jadi hari ini kerana kemudahan dan sifat tidak insani komunikasi e-mail: pertelingkahan antara muka atau melalui telefon memerlukan interaksi secara terus, sedangkan norma-norma sosial menggalakkan ketertiban, manakala menaip message ke orang lain merupakan interaksi tidak langsung, maka ketertiban boleh diabaikan.
b.      Dalam perniagaan
E-mail diterima secara meluas oleh komuniti niaga sebagai perantara komunikasi elektronik luas yang terulung dan merupakan ‘e-revolusi’ pertama dalam komunikasi niaga. E-mail amat mudah difahami dan sepertilah pos, e-mail menyelesaikan dua masalah asas komunikasi. E-mel berasaskan LAN juga makin banyak digunakan dalam perniagaan. E-mail berasaskan LAN ini bukan sahaja membolehkan pengguna perniagaan untuk memuat turun mel ketika offline, malah juga menyediakan ID e-mel ramai pengguna kepada pengguna perniagaan kecil dengan cuma satu sambungan e-meail.
C.      Kelebihan
·         Masalah logistic
Kebanyakan dunia perniagaan bergantung kepada komunikasi antara individu-individu yang berjauhan dari satu sama lain secara fizikal; penyusunan dan penyertaan dalam mesyuarat antaramuka boleh membazir masa dan menjadi mahal. E-mel menyediakan pertukaran maklumat hampir serta-merta pada kos yang rendah. Telepersidangan mengatasi jarak fizikal, namun logistik menghimpunkan orang ramai pada masa yang sama kekal.
·         Masalah penyegerakan
Bagi komunikasi masa nyata, para peserta biasanya perlu bekerja dalam jadual yang sama. Mereka perlu berada di tempat yang sama pada masa yang sama dan menumpukan jumlah masa yang sama pada maklumat yang sama. E-mail membolehkan setiap peserta menentukan bila dan bagaimana mereka akan memproseskan maklumat.
D.      Kelemahan
Kebanyakan golongan profesional niaga hari ini menghabiskan antara 20% dan 50% waktu bekerja mereka dengan penggunaan e-mail : membaca, menempah, menyusun, ‘mengkontekskan semula’ cebis-cebisan maklumat dan seudah tentunya menulis e-mel. Kegunaan e-mel makin meningkat dalam arus globalisasi ini—pengagihan bahagian pertubuhan, penyumberan, dan sebagainya. E-mel boleh membawa kepada beberapa masalah:
·         Kehilangan konteks: Maklumat dalam konteks (seperti dalam akhbar) lebih mudah dan cepat difahami berbanding cebis-cebisan yang tidak disusun. Communicating in context is faster and more efficient.
·         Spam: E-mail ialah perantara tolak-sahaja: kawalan terhadap siapa yang menerima maklumat terletak terutamanya di tangan pengirim. Ini boleh menyebabkan sarat maklumat yang tidak dikehendaki atau tidak relevan.
·         Ketidaksejajaran: E-mail boleh menyalin maklumat. Ini boleh menjadi masalah apabila satu pasukan sedang bekerjasama dalam mengerjakan dokumen.

0 komentar:

Posting Komentar

 

Reni Ariningsih Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review